söndag 13 december 2009

God Lucia!

Det tjuvstartades med Luciatåg på jobbet i fredags. Jag hade hört att Luciatåget brukar bestå av gubbar med dumstrut och en Lucia som heter Bertil eller Leifolov så jag blev lite besviken när jag hörde att det skulle komma en sjätteklass istället. De var en blandning av fint och tack-för-att-jag-slipper-vara-med-i-luciatågigt. Fem sekunder innan de kom in med levande ljus på huvud och i händer gick brandlarmet. Sankta Lucia ring ring ring ljusklara hägring ring ring. Ringandet fortsatte igenom hela intågandet samtidigt som alla arbetsledare sprang ut en efter en för att se om de kunde få slut på oväsendet och hindra männen/kvinnorna i rött från att komma stormande.

Att titta på ett mellanstadietåg är lite lagom pinsamt. De står där och tävlar i att sjunga lägst tills sången nästan upphör, läser verser som de har glömt och ser så där obekväma ut i som bara barn i den åldern kan göra. Men det var fint. De gjorde det bra och de fick pepparkakor för besväret innan de hastade iväg till nästa lusseanhalt.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Själv såg jag ett lusse-tåg, med kammarorkester (kulturskolans), vuxenkör (Artic Voice) och lågstadieklass (3:a). Det var JÄTTEBRA!

Nina sa...

Det kan jag tänka mig!

Maria sa...

tycker vi ska baka pepparkakor, men du kanske är less på det?

Fluff sa...

Stackars små barn. Flashback till när man själv var i den där åldern och tvingades till allt möjligt. Som att sjunga solo för hela parallellklassen (När juldagsmorgon glimmar) eftersom musiklärarn tyckte man sjöng så himla vackert och ville visa upp sin upptäckt ...