tisdag 18 januari 2011

Jag och en kompis började diskutera det här med att investera i guld. Var förvarar man det egentligen? Mitt förslag var i ett bankvalv men då berättade han att en kompis till honom hade visat upp en liten guldtacka som han hade köpt, så man kan tydligen ha dem hemma också. Men var? I madrassen måste ju vara lite hårt och om man har dem under sängen så blir det ju jobbigt att dammsuga. Och tänk om man tappar bort den. Få se nu, var hade jag den senast? Kan den vara kvar i vinterjackan? Sen kommer nästa fråga. Hur säljer man det? Tar man på sig långrocken och går ut och försöker kränga det till första bästa tant i boa?

Vi blev tvungna att googla det hela men då fick jag en mycket bättre idé. Man skulle investera i palladium. Det vore väl lika bra att investera i en metall som jag för några minuter sedan knappt kände till som att lägga pengarna i en fond, som en kostymnisse med vinstintresse lurar in mig i, som jag faktiskt inte heller visste fanns för två minuter sedan.

Saken är biff. Mina 58 kronor besparing går till palladium, ädelmetallen som ser ut som lödtenn och låter som en planet nära Krypton.

2 kommentarer:

annapanna sa...

Förr i världen hette biografer ofta Palladium. Kan ju passa bra för dig då att investera i det.

Nina sa...

Och det verkar finnas ett skomärke också som heter Palladium. Man får vara lite försiktig när man gör sin investering. Biografer verkar inte vara vad man kallar en säker investering just nu.