torsdag 11 februari 2010

Ombytta roller

Idag blev jag utskälld av en pengainsamlare från Cancer och allergifonden.

- Hej jag heter... och ringer från.... är det... jag pratar med?
Jag ville inte ta upp hans tid så jag sa på en gång att jag inte ville skänka några pengar.
- Nej jag ringer för att tacka för bidraget på... kr som du gav oss och ville berätta vad pengarna har gått till.
Det kunde ju vara lite intressant att få reda på så jag hmmade och jahade lite medan han berättade. Sedan avslutade han med:
- ... så nu hoppas vi att du vill skänka en slant i år också.
Det ville jag som sagt var inte så jag svarade att jag inte ville skänka något den här gången.
- Jasså och varför inte det då?

- Nä jag har valt att skänka pengar till andra ställen istället.

Varav han läste i sina anteckningar och sa med betydligt argare röst.
- Jag ser här att du sa det förra året också, att du inte ville skänka nåt just då.
- Ja jo.. det kan nog stämma.

- MAN SKA FAKTISKT INTE SÄGA SÅ. OM DU INTE VILLE SKÄNKA NÅT BORDE DU HA SAGT DET PÅ EN GÅNG!

Jag hann inte förklara för honom att jag faktiskt tänkte att kanske jag skulle vilja skänka nästa år, innan han slängde på luren i örat på mig.

Kvar satt jag lite paff med luren i handen. Men?! Vad hände just? Är det inte den som blir uppringd som ska bli arg och slänga på luren?

13 kommentarer:

Fluff sa...

Tog du inte hans nummer? Så du kunde ringa upp och skälla tillbaka.

Nina sa...

Numret står på skvallraren men det är nog bättre att låta honom vara så man inte blir ett huvud kortare. Fast man skulle kunna ringa och säga nåt snällt till honom så han blir på bättre humör :)

Maria sa...

eh, jag förstår inte, han sa ju först att du hade skänkt pengar, sen att du inte hade det?

Nina sa...

Jag skänkte för två år sedan. Förra året samma tid ringde de igen och tiggde men då skänkte jag inte eftersom jag var fattig, men sa att de fick ringa igen det här året om de ville, utifall att jag ville skänka då...vilket jag ju inte ville och hoppas att de inte ringer nästa år.

Jenni sa...

Jag blir ständigt trakasserad av såna som står på gatan med penningbössa eller ännu oftare skrivskiva som de vill skriva upp mitt namn, telefonnummer och kontonummer på. Jag brukar gå förbi utan att säga något, och har fått skrikt efter mig hur otrevlig jag är som inte ger mina icke-existerande pengar till dem.

Lennart sa...

Jag har blivit utskälld och idiotförklarad av säljare som ringt mig på jobbet och som jag inte har handlat av. En del har jag inte kunnat handla av pga våra avtal och regler, andra har sålt prylar jag inte har varit intresserad av eller passat. Men de lyssnar inte, de bara kör sitt säljsnack och haranger. Jag lyssnar inte utan kopplar ner örat, fast ibland känner jag ett litet upphetsande kittlande i mig att riva av något riktigt giftigt i deras öron.

Fjäderlös Tvåfoting sa...

Korkat, att ringa, när han satt så nära att han kunde slänga luren i örat på dig.

;-)

Nina sa...

Jenni: Dålig taktik om de vill att man ska skänka till dem i framtiden!

Lennart: Ibland blir jag sugen men så tänker jag att de säkert är fattiga människor som har blivit dittvingade av arbetsförmedlingen så jag brukar försöka vara trevlig mot dem även om jag inte vill skänka eller köpa nåt. Fast det funkar tydligen inte alltid..

Fjäderlös tvåfoting: Eller hur! Och ont gjorde det att få luren i örat.

Sara sa...

Jo det är det.

Mattias sa...

Det brukar vara effektivt att börja prata politik med telefonförsäljare, då vill de helt plötsligt snabbt avsluta samtalet :-)
Men jag blir förvånad att de för anteckningar på det där sättet och håller koll på vad du svarade förra gången. Informerar de om det?

Nina sa...

De informerar inte om sånt. Kanske inte är meningen att jag ska få veta det. Det gör vissa predikanter som ringer på dörren också. Antecknar om man tar emot tidningen så de kan komma tillbaka. Att prata politik med dem är nästa lite elakt.

Mattias sa...

Men effektivt om man inte vill att de ska komma tillbaka ;-)

Maria sa...

http://tjuvtittat.se/gatukonst/konstigheterna-gar-under-ytan/


Ninja =)