tisdag 7 april 2009

Dag två på verkstaden

Idag har jag lärt mig hur ett treväxlat nav ser ut inuti och hur man får loss själva trampmojängen från cykeln och att i Guinea äter man grodor som bor i skogen men inte de som bor i stan (som vi européer med duvor) eftersom de är giftiga (till skillnad från duvorna då). De är goda men kyckling är godare eftersom det är såsen som gör susen i grodgryta.

När mina afrikanska arbetskamrater anlände till Sverige jagade de ekorrar och duvor med slangbella, som i hemlandet, för att sedan äta upp dem. När deras handläggare sa att det var olagligt utgick de från att hon skämtade. Senare blev en man i gänget anmäld av grannarna när han matade duvor på balkongen och fångade och åt upp dem när de kom för nära. Han förnekade att han hade ätit dem men polisen hittade duvben i hans soppåse så han fick betala böter. Då slutade hela gänget att äta småhalvvilt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej! Det var faktiskt lite otroligt...hmm...lite roligt.

Jag kommer hem på tisdag. Far du till Luleå?

/Maria

Lena sa...

Vet du varför min cykel (treväxlad) låter tchick-tchick-tchick när man växlar från tcåan till trean? När den har tchickat klart byter den snällt växel. Ska jag ligga sömnlös av oro?

/Lena

Lena sa...

Det där skulle ha varit tvåan. C och V ligger så nära varandra på tangentbordet.

Sara sa...

Oj. Vilken bra historia! :) Fängslande. Snacka om kulturkrock!

Nina sa...

Maria: Jepp en kortis. Kommer hem på måndag.

Zerafia: Skruva upp volymen på ipoden. Det man inte hör finns inte.

Sara: Eller hur!? Det som gör det extra spännande är att jag inte vet hur mycket de lurar mig. Jag går på allt :)