tisdag 4 augusti 2009

Inte så mycket svamp

Cyklade ut i skogen för att leta kantareller idag. Jag packade ner ett par yoghurthinkar i väskan som jag skulle lägga mina guldklimpar i. Jag hittade inga kantareller. Det kan hända att de inte har kommit än eller så räcker det inte att leta i tio minuter. Inget tålamod tänker ni nu men till mitt försvar måste jag säga att skogen surrade och åt på mina fotleder och jag var rädd att om jag gick för långt så skulle jag inte hitta tillbaka till min cykel. Så istället cyklade jag iväg till Bildmuseet... som var stängt... så det blev Västerbottensmuseet istället som ligger dörr i dörr med Bildmuseet. Där hittade jag en slöjdutställning och en kompis fast kompisen hade bråttom hem så jag fick traska runt på Gammliaområdet ensam sen. Men där skaffade jag mig nya kompisar.

Getter är inte svårflörtade. Jag gav Emil lite gräs och klappade honom (sträv päls men mjuk nos) och sedan lät han Määä så fort han såg mig.


Det här är Kläpp-Jonk, Rune och Sune. Tre små små Linderödssvin. Jag gav dem också lite gräs men de blev giriga och skrek åt varandra så de fick inget mer gräs.

Ett par av fåren tänkte att gräset är grönare på andra sidan och såg till att rymma. När jag gick tillbaka samma väg kom två av dem och hälsade på mig medan de övriga tre stod tätt ihop i hagen och mhäääade på sina kompisar, vilket betyder nåt i stil med Mhään så där får vi väl inte göra! Riktiga fjäskpellar och angivare.

De små söta fjällkorna Rosa och Rosalinda. Jag tror att de hette nåt i den stilen i alla fall. De var inte lika sällskapliga som geten Emil så de kom inte och hälsade och därmed blev vi inte ordentligt presenterade. De tror säkter att jag heter Lax eller nåt i den stilen.

Det här är tuppen Tords afrofillade pinglor.

Sedan gav jag de två Nordsvenskhästarna en tuva gräs och klappade dem på mulen som man ska. Själv fick jag en vaniljdröm och en kopp kaffe på det lilla kaféet.

På vägen hem plockade jag hallon som ska bli till muffins nu.


Uppdaterat:

Aningen vulkaniska. Skulle ha fyllt dem lite mindre men snart är de klara. Blir nog bra det här. Pytsade i lite blåbär också.

7 kommentarer:

Bagarberta sa...

Myggen är ettriga nu - jag träffade också några av dom för nån kväll sen. Blodtörstiga typer, då verkar dina andra kompisar trevligare - dom som käkade gräs.

Jag har ingen koll på svampen heller.

Lennart sa...

Jag kände en gammal tant i Hammerdal som bodde granne med farfar. Hon hade en massa getter som hon mjölkade och sen gjorde ost. Hon sa om jag flyttade dit och tog över gården då jag blev vuxen skulle jag få ärva djuren, men jag var bara 6 år då. De hade nog hunnit dö.

Sara sa...

Räcker nog inte med 10 min :). Härlig dag du hade! Tack för sist :). Mysigt!

Martina sa...

Det verkar vara en mysig upplevelse att tillbringa dagen med dig :)

Nina sa...

Bagarberta: Gräskompisarna var mycket trevligare!

Lennart: Det kanske inte är för sent? Du kanske får ta hand om getternas barnbarn. De är säkert också mysiga.

Sara: Tack själv. Det var mycket trevligt! Måste göras om snart igen.

Monstruösa Margit: Det är bara att komma hit. Du kan få bo på min soffa :)

Lennart sa...

Jag kan väl inte ha en massa getter här i min 2:a!

Nina sa...

Lennart: Man vet inte förrän man har provat :)