fredag 6 november 2009

The machine that goes ping

Jag har köpt en febertermometer. Den är rolig och säger bip. Jag mätte min temperatur imorse. Jag hade 35,8... Som jag ser det finns det tre alternativ till min kyla.

1) Min förkylning försöker lika hårt som jag att vara frisk och tar i lite väl mycket.

2) Det är verkligen en förKYLning. Alltså jag är ovanligt kall.

3) Jag är det senaste obekräftade dödsfallet av svininfluensa och min kropp håller på att kallna.


Uppdaterat

Idag, lördag, mätte jag igen och fick 36,8 grader. Min nya teori är att eftersom jag mätte klockan 5.30 igår så var jag inte riktigt levande. Man blir tydligen kallare när man sover också. Igelkottar till exempel är bara kring 8 grader när de ligger och snusar på vintern.

10 kommentarer:

Fluff sa...

Bäst att inte sitta still för länge.

annapanna sa...

Jag köpte en termometer på Clas Ohlson för några år sedan. En kväll blev maken krank och febrig. Enligt termometern hade han 37,6 och jag tyckte han var mesig. Men han blev sämre och vi åkte till akuten där det visade sig att han i själva verket hade 40,5 vid första tagningen och 41 vid andra. Då bad jag dem sluta mäta.
Ergo: din termometer kan visa fel.

Hanna sa...

Jag har två, som visar olika. Den ena ska man lägga på 0,5-1 grad för att få rätt temp.

Nina sa...

Fluff: Jag cyklade iväg till jobbet sedan så jag kanske fick upp värmen då.

Annapanna: Men huj! Det är ju värre att ha en som visar flera grader fel än ingen alls. Med min kan man tydligen mäta 32-42,9 grader så blir jag varmare än så så slutar den mäta utan att jag har bett den.

Hanna: Hur vet du vilken av dem som mäter rätt? Har du använt en tredje kontrolltermometer?

Linn sa...

Det är bara om man stoppar termometern i ändan man kan vara säker på att den visar helt rätt, har jag läst. Mäter man i munnen eller öronen ska man lägga på lite.

Hanna sa...

Den ena termometern är gjord för att ta tempen i munnen men den började bli opålitlig så då köpte jag en som man kunde välja var man skulle ta tempen. På bruksanvisningen står det mycket riktigt att den mest pålitliga stället är i ändan, men... Vidare står det att man ska lägga på 0,5 - 1 grad om man tar tempen i munnen eller armhålan. Jag brukar lägga till 0,5 men det gör att ibland när jag tror att jag har feber är jag kall, sådär under 36 grader...

Fluff sa...

Annapanna: ser du att termonmetern visar 42,9 grader är det nog slutmätt, skulle jag tro.

Lennart sa...

Så länge du kan röra på dig och inte är alldeles stel så tror jag att det inte är någon fara. Fast visar den under 30 grader så ska du nog kurera dig på något sätt.

Maria sa...

jag hade 50 i puls...så jag kanske oxå är en aning i dvala =)

Bagarberta sa...

Du är nog helt enkelt sån som är en lågtempare - en sån som har feber när det börjar ligga kring 37 grader.