tisdag 22 februari 2011

Ett slags surbröd

Jag har fått en inneboende. Vi (eller jag är egentligen inte så involverad) håller på med ett brödexperiment. Jag är kanske lite frikostig med ordet experiment men det här tycker jag verkligen är ett experiment för varken jag eller min inneboende vet hur det kommer att sluta. Det är en bunke med en mjölsörja som ska förvandlas till ett eritreanskt tvättsvampliknande bröd. Vi ska använda brödet för att ta upp mat med (istället för bestick), en mat som vi kommer byta ut alla ingredienser i eftersom jag är allergisk mot alla originalingredienser. Experimentet startades i fredags. Ibland matar han smetdegen med mer mjöl. Ibland lyfter jag på bakduken och ser skeptisk ut. Han säger att det ska vara svårt för att man ska kunna tävla med det om att bli bästa husmodern. Han har bara gjort det en gång förut och då misslyckades han så han är nog inte fulländad husmor än. Det ska lukta friskt, inte fränt. Hur vet man var gränsen mellan friskt och fränt går? Det luktar ju inte Vicks direkt men vi/han har inte gett upp hoppet än.

Inga kommentarer: