torsdag 24 februari 2011

Nu är den sura smeten stekt

Det blev faktiskt någon slags pannkakor av den suspekta smeten i bunken. Vår injera (som pannkaksbröden heter) blev inte så tvättsvampslika som de ska vara, så vi vinner inte stora husmorspriset, men de smakade helt okej tillsammans med en vår chyrro-röra. Chyrro (som jag inte vet hur man ska stava) är ett mjöl gjort på kikärtor och kryddor som är superbra snabbmat när man är lat. Koka vatten, häll i chyrro, klart. Vill man göra den mer matig kan man lägga i lite potatis, purjo eller vad man nu gillar, i det kokande vattnet. Hur bra som helst och säkert inte onyttigt heller.

Jag kan även tillägga att det där med att äta med händerna inte alls är så lätt som man kan tro och det är väldigt svårt att få undervisning i ämnet eftersom det är nåt man ska behärska utan undervisning. Den första injeran rullade jag ihop som en pannkaka men det var fel och jag blev skrattad åt. Jag tror faktiskt aldrig jag har ätit med händerna. Jag, som målade fingerfärg med pensel, ätstrejkade förmodligen ända tills man satte bestick framför mig. Min äta-med-händerna-lärare säger att om man gör det bra så blir man inte kladdig, men jag tror att vi har olika syn på hur kladdigt som är kladdigt.

Inga kommentarer: