lördag 22 november 2008

Jul jul strålande tryffel

Chokladpralin med pistagestössel/Marias Ikeatryfflar*

200 g Fin mörk choklad
100 g Mascarpone
4 msk Florsocker
50 - 100 g Osaltade pistagenötter.
variant: 1 krm torkad smulad chili (Kanske istället för pistagenötterna eller så båda delarna? Själv hade jag en choklad som innehöll chili)

Smält chokladen i vattenbad, låt den svalna innan du blandar ner mascarpone och florsocker. Rör allting till en slät smet. Ställ in tryfflen i kylskåp i ca 2h. (Jag glömde chokladen på diskbänken så den hann bli ganska kall och sedan när jag rörde i smeten blev den tillräckligt hård för att göra bollar av utan någon vistelse i kylskåp). Hacka under tiden pistagenötterna. Du kan få bort pistagedamm genom att sila dem genom en tesil. (Onödigt enligt min mening). Gör pralinbollar och rulla dem i nöthacket. Förvaring i kylskåp om de inte förtäres direkt.
Om du har chili i ska den smältas med chokladen.



*Jag fick recept och ingredienser som byggsats i födelsedagspresent

4 kommentarer:

Martina sa...

Du skickar väl några med posten som vanligt?

Nina sa...

Jag funderade på det men förra året blev de väl mest mos?

Martina sa...

Gott mos :)

Martina sa...

Och man såg att de hade varit fina innan de blev mosade :)