lördag 13 juni 2009

Grön spindel

Den här krabaten liftade med mig hem från stan idag. Jag googlade den naturligtvis så fort jag kom hem och det är troligtvis är en Micrommata virescens. Det är en spindel som inte bygger nät för att fånga sina byten utan springer istället ikapp dem. Så vad ska den då med min cykel till? Dagens spindlar är lata!


Uppdaterat

Nu jag har googlat lite mer och insett att det nog inte är en Micrommata virescens som jag först trodde. De har inte de där svarta prickarna och röda baken som min fripassagerare har. Så istället har jag kommit fram till att jag inte har den blekaste aning om vad det är för sort och att jag hoppas att den inte tänker springa ikapp mig och hugga en giftig dolk i ryggen på mig. Om det är någon som har en spindelbok eller är kunnig så får ni hemskt gärna berätta vad det är för sort. Själva kroppen är 5-6 mm lång och den har byggt ett enmansnät för bättre sittkomfort på cykeln.

Uppdaterat igen
Nu tror jag att jag har det! Det verkar som att hon är en Gurkspindel. Den ska egentligen sitta på gröna löv och kamouflera sig. Min teori är att hon ser sin spegelbild i kromet på styret och tror att hon är ett löv.

8 kommentarer:

Lysande sa...

Jag tycker den ser mysig ut, "biker-spider". Risken att den kommer jaga dig med förgiftade dolkar får nog ses som marginell, däremot finns det ju åtminstone ett fall där en stackare har fobi för att för bli skjuten i sömnen av spindlar. och det finns ju inget som heter "obefogad rädsla" Så jag skulle nog låsa in eventuella skjutvapen, ärtrör, luftvärnspjäser och vad folk nu har hemma.

Nina sa...

Det stod inget på nätet om att gurkspindeln är giftigare än andra svenska spindlar men beväpnade spindlar är onekligen läskiga så jag hoppas att den inte är en sådan som sitter ute på cykeln och väntar på mig.

Anonym sa...

http://www.minaxtarantulas.se/

Kontakta Lelle Pettersson och fråga, han kan säkerligen artbestämma den åt dig. Hälsa honom från mig.

/J

Nina sa...

J: Fast jag är ganska säker nu på att hon är en Gurkspindel. Kanske en Araniella cucurbitina eller någon annan sorts Araniella. Jag hittade en småkrypssida med spindlar.
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=2003
Där kan man titta på läskiga närbilder på ben och käkar också. Jag läste om en annan grön spindel som beskrivs som stilig och har vita hårvirvlar runt alla sina åtta mörka ögon. Sexigt värre! Ganska intressant läsning men av någon oförklarlig anledning killar det överallt på mig när jag läster om dem. Jag har dock inte fått reda på om det ska bo Gurkspindlar i Umeå eller om hon är en äventyrsturist från södern.

Lennart sa...

Den kanske vill att du cyklar till ICA så den kan gnaga på gurkorna där?

Nina sa...

Ner faller regnet spolar gurkspindel bort. Hon var borta när jag skulle ut och cykla i morse. Jag kan sätta ut en gurka i busken så kan hon sitta på den och kamouflera sig och äta lite.

Ullis sa...

Heej :)
Sitter här med en spindel i en burk o försöker hitta vad det är för något... Hittade samma svar som du :D Har en liten donna av samma sort som du :) Gurkspindel! Är egentligen spindelrädd, men vill ändå inte ha ihjäl dom, så ska nog ut o släppa ut henne på lite mer gästvänlig mark (istället för en ballkong på 3:e våningen) Hon hittades i Bygdsiljum :)

Nina sa...

Kul att du ville titta in på min blogg Ullis!
Man blir lite förvånad när man hittar en så grön spindel. Man förväntar sig inte djur med så starka färger i Sverige. Det var omtänksamt av dig trots att du är rädd för de små krabaterna. Hoppas att både du och din lilla donna har det bra nu ;)