fredag 22 maj 2009

Hotet från sovrummet

Jag vaknade tidigt i morse av att det var nåt som surrade mot fönstret. Jag var trött och bestämde mig för att det var en fluga men när jag för tionde gången hade väckts av ljudet gick jag upp och tittade genom den lätt genomskinliga gardinen och såg att det var en geting som studsade omkring och brummade. Den hade ju inte tagit sig ut hittills så jag lät den vara kvar där och gick och la mig på soffan. När jag senare steg upp öppnade jag försiktigt fönstret lite för att den skulle kunna flyga ut. Det blev tyvärr en ganska liten glipa eftersom det står blommor på fönsterbrädet innanför gardinen. För en stund sedan gick jag dit och spanade och tyckte inte att det såg ut som att den inte var kvar så jag öppnade gardinerna. Det var TVÅ getingar och de är väldigt kvar! Och nu flyger de fritt i sovrummet. Jag vet inte vad jag ska göra med dem. Jag är rädd. Som jag har ser det har jag två alternativ. Jag kan leva utan sovrummet (jag har stängt dörren mellan mig och mina fiender) eller så flyttar jag till en annan lägenhet.

Uppdatering
Nu är båda odjuren ute. Jag klädde på mig jacka med kapuschongen runt huvudet, vantar och skor så fienden inte skulle kunna sticka mig och beväpnad med en rulle reklam. Jag brukar i vanliga fall inte vilja ta till våld men här handlade det ju om två mot en så jag tyckte att det var befogat. När jag kom in fanns bara den ena kvar (jag har petat i gardiner, sängkläder och annat rat så jag är 87,5% säker på att den inte är kvar). Jag slog på den med vapnet men den var stor som en kråka så den dog inte, men sedan lyckades jag vipsa ut den genom fönstret. Win win. När jag senare satt ute på gården var jag säker på att det var den som kom flygande mot mig för att hämnas att jag slog den men det visade sig vara en humla med styrproblem.

Uppdatering 2
Det visade sig att min tidigare riskbedömning (87,5%) vad gällde att den andra getingen var ute visade sig vara 100% fel. Jag kan förvisso inte klandra dem att de vill vara inne hos mig när jag har en så väldoftande blomma i fönstret (samma blomma som gör det väldigt svårt att öppna fönstret på vid gavel och släppa ut dem eftersom den hänger i en ampel från gardinstången) men det finns ju många fina blommor ute, som inte är i närheten av mig, också. Nu kan jag i alla fall vara säker till 99,8% på att båda getingarna är ute. Jag lämnar 0,2% ifall de hann bygga ett bo fyllt av kompisar i en av mina garderober...

6 kommentarer:

Lennart sa...

Kan du inte säga till de att flyga ut samma väg som de kom in? Eller har de bott någonstans i rummet och vaknat till av värmen?

Sara sa...

hm. Jobbigt läge. De kanske hittar ut om du öppnar fönstren på vid gavel?

annapanna sa...

Hårsprej. Smyg på dem och anfall. De stelnar i flykten och sen är det bara att slänga ut dem.

Nina sa...

Lennart: Det hoppas jag verkligen inte men det kan man aldrig säkert veta. Kanske kom den första in genom vädringsfönstret (där den där luddiga mattan inte är kvar) och den andra in när den första ropade genom fönstret som jag öppnade för att den första skulle ta sig ut, eller så teleporterade de sig in från en plats där onda varelser föds.

Sara: Jag försökte men när jag petade i blommorna kom de mot mig och surrade ilsket.

Anna: Mwohahahaha! Är det sant?

Anonym sa...

http://www.coolstuff.se/Bug_Buster

/Fluff

Nina sa...

Fluff: En smart manick men har den någon garanti för att getingen inte vänder ilskan från att han blivit uppsugen i ett rör på mig när jag släpper ut den? 60 cm är ju inget skyddsavstånd vad gäller getingar.