måndag 23 mars 2009

Brödbak

Jag skrev upp på listan grahamsmjöl. Gick till butiken och valde mellan olika sorter och la till slut ner det ekologiska mjölet i handlingskorgen. När jag kom hem var det ett rågmjöl jag hade köpt. Funderade lite över vad skillnaden mellan rågmjöl och grahams är, tänkte ähh och gjorde en deg med mitt nya rågmjöl på samma sätt som jag brukar använda grahamsmjölet. Sedan gick jag ut på nätet och kollade vad det är för skillnad (förutom att det är gjort på råg istället för vete). Det har sämre bakegenskaper så man brukar använda det till surdeg och hårdbröd. Jag bakade ut det och skjuts in i ugnen. Ut kom ett gott mjukt bröd lika lyckligt ovetande om sina dåliga bakegenskaper som en flygande humla på en äng full av klöver.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Va det gott då?

Nina sa...

Jepp. Prima!

Anonym sa...

Då blev det ju inte så tokigt då.

Hanna sa...

Jag har de senaste veckorna bakat lika mycket som jag har gjort sammanlagt de två (tre...fyra...?)senaste åren. Massor med rågkakor (och bullar) blev det! Smarrigt som tusan!

Nina sa...

Samma här. Vad gäller bröd så har jag bakat mer nu än under hela mitt liv tror jag (har ju inte bakat så mycket bröd tidigare så det kanske inte säger så mycket). Och allt började när vi hade bakat pizza och jag hade ett halvt jästpaket i kylen som jag tyckte att jag behövde baka upp. Jag tror att det är minst en månad sedan jag köpte bröd senast.

Martina sa...

Snyggt! Du tar bakandet till helt nya höjder :)

Nina sa...

Monstruösa Margit: Tack. Jag gör mitt bästa. Jag gjorde för några veckor sedan en deg med torrgäst som hade passerat bästföredatumet. De bröden pratar vi tyst om :)